انجمن ورزش های افراد با هوش میانه

(معلولین با معلولیت ذهنی)

انجمن ورزش های افراد با هوش میانه

(معلولین با معلولیت ذهنی)

تاریخچه ورزش های افراد با هوش میانه «ID» در ایران

انجمن ورزش های افراد کم توانان ذهنی از اوائل سال1370 با پیگیری های جمعی از علاقمندان به ورزش و موافقت جناب آقای خسروی وفا ریاست فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین ایران آغاز بکار نمود.(در ادامه مطلب) 

  

انجمن ورزش های افراد کم توانان ذهنی از اوائل سال1370 با پیگیری های جمعی از علاقمندان به ورزش و موافقت جناب آقای خسروی وفا ریاست فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین ایران آغاز بکار نمود. نکته قابل توجه اینکه هر یک از انجمنها در فدراسیون فوق الذکر یک رشته ورزشی را ساماندهی و هدایت می نماید در صورتی که انجمن کم توانان ذهنی از همان ابتدا مسئولیت چندین رشته ورزشی را به عهده داشته و هیچ زیر مجموعه ای در تشکیلات سازمانی برای این انجمن در نظر گرفته نشده است. با این حال  اولین برنامه پیش بینی شده شامل برگزاری یکدوره مسابقات قهرمانی کشور در رشته های: فوتسال، شنا، تنیس روی میز، دوومیدانی و دو صحرانوردی بود که مسئولین برگزار کننده به رغم پیش بینی های انجام شده با استقبال افزون بر 800 ورزشکار از سراسر کشور مواجه شدند. این مطلب در نوع خود قابل توجه بود. در همین ارتباط به پیشنهاد مسئولین وقت کمیته باب همکاری بین فدراسیون و سازمان های بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی مفتوح گردید، و مسابقاتی نیز در قالب تفاهم نامه همکاری برای سالیان متمادی ادامه یافت. از مزایای این نوع همکاری باید به روان سازی امور مادی و معنوی فعالیت ها اشاره نمود .در خلال این مدت ورزشکاران کم توان ذهنی به مدال های رنگارنگ  در عرصه بین الملل نایل شدند. اما بر خلاف موفقیت های به دست آمده با تغییرات مدیریتی در سازمان های مزبور ورزش کم توانان ذهنی با وقفه ای طولانی مواجه گردید. فدراسیون نیز با اندک بضاعت خود در این بخش تنها به تک فعالیت ها بسنده نمود. تا اینکه در سال 1390 با نظر مساعد رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین، انجمن افراد با هوش میانه دستخوش تغییرات بینادی شدو شکل رسمی تری به خود گرفت. در همین سال تیم فوتسال افراد با هوش میانه به مسابقات جهانی ایتالیا اعزام و مقام اول را بدست آورد. همچنین در سال 1391 تیم فوتسال افراد با هوش میانه در مسابقات جهانی فرانسه شرکت کرده و مقام سوم را کسب نمود. پیمان نصیریان نیز در مسابقات دو و میدانی پارالمپیک لندن مدال خوش رنگ طلا را بدست آورد.

در حوزه سازمانی نیز، طی دو سال اخیر با تلاش فدراسیون این انجمن در هیات های استان ها سمت و سوی مشخص تر و هدفمندتری به خود گرفته است. شناسایی ورزشکاران نخبه و مستعد در استان ها و توجه بیش از پیش به ورزش همگانی در بین این قشر از معلولین از جمله فعالیت های است که در این مدت انجام شده است. با عنایت به شعار دولت دهم مبنی بر عدالت محوری در همه زمینه ها، این فدراسیون در نظر دارد از همه امکانات، ظرفیتها و توانمندی های خود در جهت احقاق حق این عزیزان استفاده نموده و زمینه را برای توسعه ورزش این قشر گسترده معلول در جامعه فراهم نماید. لذا با توجه به حوزه های متعددی که در زیر به آن اشاره گردیده است، از وزارت محترم ورزش و جوانان تقاضا دارد مقدمات تاسیس فدراسیون ورزش های افراد با هوش میانه را فراهم نماید.  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.